English
Wersja polska

WIPOS


Chem-E-Car Adelaide, Australia (25-28 września 2016) - II miejsce w Poster Session



Chemeca Conference Day2-68.jpg

Drużyna wyruszyła do krainy kangurów w składzie opiekun: mgr. inż. Konrad Gładyszewski oraz zespół: Agnieszka Bedka, Kamil Brocki, Jakub Kuberski, Filip Mikołajczyk, Kinga Mikołajczyk, Paulina Pędziwiatr, Piotr Przerywacz, Justyna Wojtasik i Dawid Zawadzki.


Chemcar napędzany przez ogniwa Peltiera

Prosty pojazd wykorzystujący zjawisko Seebecka. Generator napięcia elektrycznego składa się z trzech zbiorników, bocznych z mieszaniną wody z lodem i środkowego z reakcją chemiczną. Pomiędzy nimi znajdują się ogniwa Peltiera. Nad nimi zamontowane są mieszadła i system dozujący. Pojazd posiada też dużą łaźnię lodową na zegar jodowy, która służy do skraplania wody z gazów poreakcyjnych.

 

Chemeca Conference Day2-21.jpg


Zasada działania: Pojazd posiada katalizator: dichromian potasu. Rozkładający się perhydrol produkuje duże ilości ciepła, które są wykorzystujemy do generowania energii elektrycznej przez ogniwa, które napędzają silnik elektryczny.

 

Picture1.jpg


Mechanizm stopujący: zegar jodowy,  nagła zmiana barwy jest wychwytywana przez fotorezystor,  który daje sygnał na przekaźnik, obwód otwiera się, silnik staje.

Relacja z konkursu:

W dniach 25-28 września w australijskiej Adelajdzie odbyła się Międzynarodowa Konferencja Inżynierii Chemicznej i Procesowej Chem-E-car 2016 pod tytułem Chemical Engineering - Regeneration, Recovery and Reinvention. W ramach tejże konferencji został zorganizowany konkurs dla studentów Chem-E-Car polegający na budowie modelu pojazdu napędzanego i sterowanego reakcją chemiczną. Oczywiście nie zabrakło tam Oktan Teamu i ich Chemcar’a. Konkurs miał miejsce na tarasie hali konferencyjnej, co było dodatkowym utrudnieniem ze strony orgaznizatorów w związku ze zmienną temperaturą i nierówną powierzchnią. Pierwszy etap składał się z sesji posterowej, na której należało przed jury zaprezentować sposób wykonania pojazdu, jego cechy, innowacyjność i bezpieczeństwo. Drugi etap stanowił przejazd. Konkurencja była na bardzo wysokim poziomie, zespoły z Iranu,Malezji, Indonezji czy Nowej Zelandii korzystały z własnoręcznie wytworzonych ogniw, które pozwalały na niesamowicie dokładne przejazdy.

 

Australia_cz1 (138).JPG


Oktan Team zdobył drugie miejsce w sesji posterowej oraz szóste w przejazdach chemcarów. Nawiązaliśmy wiele kontaktów, poznaliśmy wiele ciekawych osób i dużo się nauczyliśmy.

Podczas pobytu w Australii spotkało nas wiele przygód i katastrof m.in. huragan w Adelajdzie, lawina błotna w lesie deszczowym czy zamieć śnieżna w górach. Mogliśmy zobaczyć kangury, wombaty i koale w ich naturalnym środowisku oraz spróbować tamtejszej kuchni.

Organizatorzy konkursu, inne zespoły oraz sami Australijczycy przyjęli nas bardzo miło, za co serdecznie dziękujemy.


Partnerzy

MinistaerstwoUnia EuropejskaPolitechnika ŁódzkaFundusze EuropejskieWIPOSNajlepsi z najlepszych